Vårt främsta mål är att all barn som vistas på Alphaförskolan utvecklar en trygghet i sig själva. Vi anser att inget barn kan utveckla nya kunskaper utan denna trygghet.
Våra mål
Grunden i allt lärarande är att man utvecklat tillitsfulla relationer till människor i sin omgivning såväl mellan barn och barn, barn och personal samt personal och personal. Vår verksamhet är indelad i tre delar, den fria leken, den organiserade leken och den styrda pedagogiska verksamheten. Vi arbetar naturligtvis efter målen i läroplanen och arbetar aktivt i projekt för att uppnå dessa.
Vår verksamhet vilar på tre hörnstenar:
Språk
Vi lägger stor vikt vid att barnen utvecklar ett nyanserat och komplext språk. I dagens informationssamhälle är det centralt att kunna uttrycka sig och ha ett stort ordförråd. I verksamheten är det viktigt att barnen får möjlighet att lära sig att uttrycka sig och att lyssna på varandra. Personalen hjälper barnen att sätta ord på det vi gör för att på så sätt introducera nya begrepp.
Läroplanen betonar även det matematiska språket och det estetiska språket. Även här jobbar vi i våra projekt med att skapa en bra grund för matematisk förståelse genom att använda begrepp som t.ex. större än och mindre än, olika former och siffrorna. I vår ateljé får barnen även möjlighet att pröva sig fram och använda andra estetiska uttrycksformer med olika material och redskap.
Natur
Vi har en fantastisk natur kring vår förskola. I projekten arbetar vi mycket ute för att skapa ett intresse för naturen och en förståelse för växter, djur och naturens kretslopp. Barnen får möjlighet att utforska, dokumentera och samtala om naturen.
Kroppsuppfattning
Det finns många undersökningar som visar att en utvecklad motorik och kroppsuppfattning underlättar skolverksamheten. Vi i förskolan ser det som vår uppgift att hjälpa barnen till en god kroppsuppfattning genom fysisk aktivitet såväl inom- som utomhus.
Pedagoger som inspirerat oss
Det finns två pedagoger som inspirerat vår pedagogiska verksamhet utöver Reggio Emilia.
Lev Vygotskij och Jerome Bruner
Vygotskij ansåg att varje människa i olika situationer har en proximal (möjlig) utvecklingszon. Det är en zon där kunskaper kan utvecklas om det sker i samarbete med en pedagog. Ensamt går det inte att utveckla dessa kunskaper för barnet. Det är pedagogens uppgift att hitta varje barns utvecklingszon för att sedan tillsammans med barnet utmana och utveckla kunskaperna. Om barnet inte utmanas och uppgifterna är alldeles för enkla så minskar lärandet och det är inte ovanligt att barnet då tappar lusten till lärande. Pedagogen Jerome Bruner beskriver detta utifrån begreppet scaffolding "stöttande lärande". En lärande verksamhet ger barnet stöttning så att det når en högre nivå än det skulle klara av själv. Efter träning så kommer barnet klara av denna nivå och man har förändrat barnets utvecklingszon som då kan anta nya utmaningar och få stöttning på nytt. Vi använder detta aktiva arbetssätt för att hitta varje individ och utveckla dem utifrån den nivå de befinner sig.